Selamat datang ke desaku.
Something you might want to know about us.
Don't be hesitated to contact us if you have something to say.

Salam Pengenalan

Assalamualaikum...

Salam pengenalan dan selamat bertemu. Baru di kesempatan ini saya dapat bersama-sama mengambil bahagian untuk dikongsi bersama. Saya ni orang kampung, jadi kisah dan cerita saya lebih tertumpu di kawasan kampung terutama di kawasan Kuala Krau, Pahang. Banyak yang boleh diceritakan terutama soal-soal pembangunan, peluang ekonomi, masalah-masalah, isu-isu semasa serta perancangan dan potensi kampung. Semua kampung ingin maju dan berjaya, penduduknya dapat meningkatkan pendapatan ekonomi, keadaannya aman dan sejahtera, persekitarannya bersih, ceria dan indah serta udaranya bersih dan nyaman. Inilah yang dinamakan sebagai Desa Impian ataupun Desa Wawasan.

Ancaman Penagih Dadah

| | Wednesday, November 19, 2014
|

Penagihan dadah seolah-olah tiada jalan penyelesaiannya. Berbagai-bagai usaha telah dijalankan bagi membenteras masalah ini tetapi saban hari bilangannya di kalangan anak muda tidak pernah berkurangan. Hampir di setiap kawasan dan kampung terdapatnya penagih-penagih dadah dan keadaan ini menjadikan masyarakat sentiasa resah dan bimbang, bukan sahaja akan berlaku sesuatu kecurian malahan boleh mempengaruhi anak-anak muda yang lain.

Keadaan di kampung sekarang tidak lagi aman dan tenteram selagi terdapatnya penagih-penagih dadah ini berkeliaran. Mereka akan mencari peluang untuk mencuri apa sahaja semata-mata untuk mendapatkan wang untuk membeli bekalan dadah mereka. Kes-kes kecurian telah meningkatkan samada kes pecah rumah, kecurian hasil-hasil pertanian, kecurian motosikal malahan wang tabung di masjid juga telah dicuri.

Pihak kerajaan perlu memainkan peranan yang penting dalam menghapuskan gejala ini. Undang-undang yang berkaitan dengan dadah perlu diperketatkan lagi agar pengedar dan penagih dadah serik dengan perbuatan mereka. Dengan adanya undang-undang yang cukup baik tetapi pelaksanaannya yang lemah tidak akan menyelesaikan masalah ini.

Selain itu, penagih dadah tidak boleh lagi dikategorikan sebagai pesakit tetapi telah menjadi seorang pencuri dan penjenayah. Apabila mereka ditangkap, mereka perlu dianggap sebagai penjenayah serta perosak masyarakat kerana perbuatan mereka bukan sahaja mengambil dadah tetapi telah banyak membawa ancaman kepada masyarakat.

0 comments:

Post a Comment