Selamat datang ke desaku.
Something you might want to know about us.
Don't be hesitated to contact us if you have something to say.

Salam Pengenalan

Assalamualaikum...

Salam pengenalan dan selamat bertemu. Baru di kesempatan ini saya dapat bersama-sama mengambil bahagian untuk dikongsi bersama. Saya ni orang kampung, jadi kisah dan cerita saya lebih tertumpu di kawasan kampung terutama di kawasan Kuala Krau, Pahang. Banyak yang boleh diceritakan terutama soal-soal pembangunan, peluang ekonomi, masalah-masalah, isu-isu semasa serta perancangan dan potensi kampung. Semua kampung ingin maju dan berjaya, penduduknya dapat meningkatkan pendapatan ekonomi, keadaannya aman dan sejahtera, persekitarannya bersih, ceria dan indah serta udaranya bersih dan nyaman. Inilah yang dinamakan sebagai Desa Impian ataupun Desa Wawasan.

Aktiviti Pam Pasir

| | Thursday, November 27, 2014
|

Aktiviti pam pasir yang telah dijalankan di beberapa tempat di sepanjang Sungai Pahang sekitar Kuala Krau telah menimbulkan pelbagai masalah termasuk pencemaran udara kepada penduduk kampung di samping pengusaha ternakan ikan sangkar, nelayan sungai serta penduduk yang tinggal berhampiran kawasan projek tersebut.

Projek tersebut hanya memberi keuntungan kepada pihak pengusaha tetapi kesan negatifnya diterima oleh penduduk kampung. Lori-lori pasir yang membawa muatan melebihi 30 tan telah merosakkan jalan dan dicemari pula oleh debu pasir yang beterbangan dan keadaan ini akan membahayakan serta mengancam kesihatan penduduk kampung.

Bagi pengusaha ternakan ikan sangkar, projek ini boleh menjejaskan mata pencarian mereka apabila keadaan air telah tercemar dan boleh mengakibatkan ikan yang dipelihara mati ataupun terbantut pembesarannya. Begitu juga dengan nelayan sungai yang mendapati hasil tangkapan mereka semakin berkurangan, tidak lagi seperti sebelum ini.

Dengan berbagai-bagai masalah yang timbul akibat daripada projek tersebut, pihak berkuasa perlu mengkaji semula kesannya kepada penduduk kampung. Kelulusan sesuatu projek tersebut perlu dihadkan dan syarat-syarat menjalankan operasinya perlu diperketatkan dan apabila projek yang dijalankan terbukti menjejaskan kehidupan penduduk di kawasan tersebut, ianya perlu diberhentikan.



0 comments:

Post a Comment