Selamat datang ke desaku.
Something you might want to know about us.
Don't be hesitated to contact us if you have something to say.

Salam Pengenalan

Assalamualaikum...

Salam pengenalan dan selamat bertemu. Baru di kesempatan ini saya dapat bersama-sama mengambil bahagian untuk dikongsi bersama. Saya ni orang kampung, jadi kisah dan cerita saya lebih tertumpu di kawasan kampung terutama di kawasan Kuala Krau, Pahang. Banyak yang boleh diceritakan terutama soal-soal pembangunan, peluang ekonomi, masalah-masalah, isu-isu semasa serta perancangan dan potensi kampung. Semua kampung ingin maju dan berjaya, penduduknya dapat meningkatkan pendapatan ekonomi, keadaannya aman dan sejahtera, persekitarannya bersih, ceria dan indah serta udaranya bersih dan nyaman. Inilah yang dinamakan sebagai Desa Impian ataupun Desa Wawasan.

| | Saturday, December 17, 2011
|

Bagi sesebuah kampung tradisional, Projek Rancangan Pembesaran Kampung (RPK) adalah sangat-sangat diperlukan kerana kawasan kampung sedia ada tidak lagi dapat menampung pertambahan penduduk terutama golongan muda samada generasi kedua ataupun ketiga bergantung kepada usia sesebuah kampung. Golongan ini yang tidak mempunyai tapak rumah serta tanah untuk bercucuk-tanam memerlukan sebuah kawasan berhampiran kampung bagi membina penempatan yang baru.

Setiap kepimpinan kampung perlu membincangkan perkara ini di samping mengenalpasti lokasi yang sesuai untuk dimajukan kepada pihak kerajaan negeri. Kebiasaannya, cadangan bagi tapak rumah dan pertanian ini adalah seluas 1 ekar seorang ataupun sekiranya tidak mengcukupi, sekadar setengah ekar seorang.

Harapan yang tinggi daripada golongan ini perlu diberi perhatian kerana mereka tidak boleh lagi bergantung kepada tanah ibu bapa yang semakin mengecil. Usaha-usaha ini diharap dapat memberi penyelesaian kepada mereka samada menetap terus di kampung akan memberi jaminan masa depan yang lebih baik.

0 comments:

Post a Comment