Selamat datang ke desaku.
Something you might want to know about us.
Don't be hesitated to contact us if you have something to say.

Salam Pengenalan

Assalamualaikum...

Salam pengenalan dan selamat bertemu. Baru di kesempatan ini saya dapat bersama-sama mengambil bahagian untuk dikongsi bersama. Saya ni orang kampung, jadi kisah dan cerita saya lebih tertumpu di kawasan kampung terutama di kawasan Kuala Krau, Pahang. Banyak yang boleh diceritakan terutama soal-soal pembangunan, peluang ekonomi, masalah-masalah, isu-isu semasa serta perancangan dan potensi kampung. Semua kampung ingin maju dan berjaya, penduduknya dapat meningkatkan pendapatan ekonomi, keadaannya aman dan sejahtera, persekitarannya bersih, ceria dan indah serta udaranya bersih dan nyaman. Inilah yang dinamakan sebagai Desa Impian ataupun Desa Wawasan.

| | Thursday, December 15, 2011
|

Pemasangan paip air di Perkampungan Orang Asli Kg. Lubok Wong, Kg. Pian serta Kg. Kuala Terboi yang terletak di kawasan pendalaman di Dun Jenderak melegakan penduduk di perkampungan tersebut yang berjumlah hampir 1000 orang. Penduduk amat mengharapkan bekalan tersebut dapat sampai ke rumah selewat-lewatnya pada awal tahun hadapan nanti.

Selama ini mereka menggunakan bekalan air bukit yang disalurkan melalui projek yang dilaksanakan oleh Pejabat Kesihatan. Setelah sekian lama digunakan, paip tersebut telah mula uzur serta pecah di sana sini termasuk juga telah tersumbat dengan tanah dan batu. Apabila masalah ini berlaku, terpaksalah juga mereka menggunakan air sungai yang terletak berhampiran.

Setelah siap kerja-kerja pemasangan paip besar, kerja-kerja pemasangan paip ke rumah-rumah pula akan dilakukan. Kebiasaannya kos pemasangan ke rumah-rumah ini ditanggung oleh tuan rumah tetapi bagi kes Orang Asli, terpaksalah Wakil Rakyat berusaha mendapatkan peruntukan bagi menanggung keseluruhan kos termasuk bayaran deposit. Cuma bagi masyarakat Orang Asli di perkampungan tersebut, bekalan air nanti tidak lagi percuma tetapi perlu membayar sendiri bil air masing-masing.

0 comments:

Post a Comment