Selamat datang ke desaku.
Something you might want to know about us.
Don't be hesitated to contact us if you have something to say.

Salam Pengenalan

Assalamualaikum...

Salam pengenalan dan selamat bertemu. Baru di kesempatan ini saya dapat bersama-sama mengambil bahagian untuk dikongsi bersama. Saya ni orang kampung, jadi kisah dan cerita saya lebih tertumpu di kawasan kampung terutama di kawasan Kuala Krau, Pahang. Banyak yang boleh diceritakan terutama soal-soal pembangunan, peluang ekonomi, masalah-masalah, isu-isu semasa serta perancangan dan potensi kampung. Semua kampung ingin maju dan berjaya, penduduknya dapat meningkatkan pendapatan ekonomi, keadaannya aman dan sejahtera, persekitarannya bersih, ceria dan indah serta udaranya bersih dan nyaman. Inilah yang dinamakan sebagai Desa Impian ataupun Desa Wawasan.

Tanah Di Desa Makin Mengecil

| | Sunday, December 13, 2009
|

Di desa sekarang ini amat kurang terdapat tanah-tanah kerajaan yang kosong. Kebanyakannya telah diterokai oleh orang-orang terdahulu, kalau ada yang lainpun telah dirizabkan seperti rizab perhilitan dan juga rizab perhutanan.

Orang muda di kampung selalu merungut kerana tidak ada lagi projek pembesaran kampung, yang ada hanyalah tanah orang tua sahaja itupun tidak mencukupi sekiranya mempunyai keluarga yang ramai. Nak memohon menjadi peserta felcra atau peserta tanah kelompokpun susah, tanahnya tak banyak dan yang memohon pula ramai.

Oleh itu, pilihan yang ada ialah manfaatkan sepenuhnya tanah-tanah hakmilik yang ada samada hak sendiri atau orang tua. Gunakan setiap inci tanah tersebut dengan tanaman-tanaman yang boleh mendatangkan hasil. Kaum lain boleh hidup senang hanya dengan mengusahakan 1 atau 2 ekar tanah sahaja tetapi perlu dibuat dengan sepenuh masa serta memberikan tumpuan sepenuhnya.

Pemikiran orang muda di kampung perlu berubah kerana pertanian sekarang merupakan satu perniagaan. Tidak perlu lagi tanah-tanah yang luas untuk tanaman getah dan sawit kerana tanahnyapun memang dah tak ada. Daripada dibiarkan tanah-tanah di belakang rumah serta dusun-dusun yang tidak mendatangkan hasil, cuba ikhtiarkan dengan mengusahakan tanaman-tanaman jangka pendek yang boleh mendatangkan keuntungan sekiranya diusahakan dengan bersungguh-sungguh.

0 comments:

Post a Comment