Selamat datang ke desaku.
Something you might want to know about us.
Don't be hesitated to contact us if you have something to say.

Salam Pengenalan

Assalamualaikum...

Salam pengenalan dan selamat bertemu. Baru di kesempatan ini saya dapat bersama-sama mengambil bahagian untuk dikongsi bersama. Saya ni orang kampung, jadi kisah dan cerita saya lebih tertumpu di kawasan kampung terutama di kawasan Kuala Krau, Pahang. Banyak yang boleh diceritakan terutama soal-soal pembangunan, peluang ekonomi, masalah-masalah, isu-isu semasa serta perancangan dan potensi kampung. Semua kampung ingin maju dan berjaya, penduduknya dapat meningkatkan pendapatan ekonomi, keadaannya aman dan sejahtera, persekitarannya bersih, ceria dan indah serta udaranya bersih dan nyaman. Inilah yang dinamakan sebagai Desa Impian ataupun Desa Wawasan.

Peluang Anak Desa Di Bidang Keusahawanan

| | Thursday, December 17, 2009
|

Golongan muda di desa perlu merebut peluang untuk menceburkan diri di dalam bidang keusahawanan. Kadang-kadang kita merasakan tinggal di desa, seperti tidak ada masa depan tambahan pula hasil yang diperolehi melalui kerja-kerja kampung tidak seberapa. Tiba masanya untuk kita berfikiran positif sebelum peluang tersebut terlepas begitu sahaja. Banyak peluang-peluang yang boleh diceburi asalkan bersesuaian dengan minat dan kebolehan kita serta diusahakan dengan bersungguh-sungguh.

Bagi melengkapkan kebolehan dan kemahiran kita di dalam sesuatu bidang yang ingin diceburi, kerajaan melalui beberapa agensi seperti Risda, telah menyediakan banyak peluang-peluang kursus terutama di bidang pertanian, ternakan serta pengeluaran makanan. Rajin-rajinlah ke pejabat tertentu untuk mendapatkan maklumat selanjutnya.

Peluang-peluang pinjaman juga banyak disediakan seperti Tekun, Mara dan lain-lain institusi kewangan. Berjumpalah dengan pegawai-pegawai berkenaan bagi mendapatkan pandangan serta syarat-syarat yang perlu dipatuhi.

Memandangkan kawasan kita telah semakin maju, penduduknya juga makin hari makin bertambah, inilah peluang yang terbaik untuk menceburkan diri. Sudah pasti kita memerlukan lebih banyak usahawan bagi merancakkan lagi ekonomi di kawasan kita.

0 comments:

Post a Comment