Selamat datang ke desaku.
Something you might want to know about us.
Don't be hesitated to contact us if you have something to say.

Salam Pengenalan

Assalamualaikum...

Salam pengenalan dan selamat bertemu. Baru di kesempatan ini saya dapat bersama-sama mengambil bahagian untuk dikongsi bersama. Saya ni orang kampung, jadi kisah dan cerita saya lebih tertumpu di kawasan kampung terutama di kawasan Kuala Krau, Pahang. Banyak yang boleh diceritakan terutama soal-soal pembangunan, peluang ekonomi, masalah-masalah, isu-isu semasa serta perancangan dan potensi kampung. Semua kampung ingin maju dan berjaya, penduduknya dapat meningkatkan pendapatan ekonomi, keadaannya aman dan sejahtera, persekitarannya bersih, ceria dan indah serta udaranya bersih dan nyaman. Inilah yang dinamakan sebagai Desa Impian ataupun Desa Wawasan.

Konflik Kepimpinan Di Desa

| | Monday, December 21, 2009
|

Baru-baru ini, semua ketua-ketua kampung telah tamat tempoh perkhidmatannya dan perlu dicalonkan semula untuk penggal yang akan datang. Ada sesetengah ketua kampung tidak ada masalah yang besar, asalkan boleh buat kerja, masyarakat kampung akan menerimanya walaupun umur telah lanjut. Ada sesetengah yang lain pula terpaksa menempuh berbagai-bagai halangan serta rintangan untuk dicalonkan semula.

Terdapat juga beberapa buah kampung begitu sukar untuk memilih ketua kerana mempunyai ramai calon yang berpotensi. Masing-masing melobi kepada pihak yang berkuasa agar dipilih hinggakan terdapat ura-ura bagi mengadakan pilihanraya bagi memilih ketua di sesuatu kampung.

Pilihan yang terbaik yang dilaksanakan sebelum ini ialah dengan melantik calon yang popular serta secara majoriti disukai oleh penduduk kampung. Pemilihan secara pilihanraya, walaupun dianggap demokrasi tetapi boleh memecahbelahkan masyarakat kampung terutama sewaktu menjalankan kempen masing-masing.

Sebenarnya, masalah ini timbul apabila ramai yang berebut-rebut mahu menjadi ketua. Apabila merasakan mereka layak dipilih, mulalah mengecil-gecilkan kebolehan calon lain sehingga hangat diperbincangkan. Riuh rendah di kampung gara-gara memilih ketua kampung ini.

Konflik ini tidak boleh dibiarkan berterusan kerana ianya akan melemahkan kampung itu sendiri. Sepatutnya, sesiapa jua yang telah dilantik oleh pihak berkuasa berdasarkan kriteria tertentu, masyarakat kampung perlu menerimanya tanpa pertikaian lagi.

Kehidupan di kampung, yang masyarakatnya hidup dengan aman damai, bersatu padu serta saling bermuafakat di antara satu sama lain perlu diteruskan kerana ianya telah menjadi budaya kita sejak sekian lama. Tanggungjawab memelihara dan memajukan kampung bukan terletak di tangan ketua sahaja tetapi kita semua sebagai sebuah masyarakat kampung.

0 comments:

Post a Comment