Selamat datang ke desaku.
Something you might want to know about us.
Don't be hesitated to contact us if you have something to say.

Salam Pengenalan

Assalamualaikum...

Salam pengenalan dan selamat bertemu. Baru di kesempatan ini saya dapat bersama-sama mengambil bahagian untuk dikongsi bersama. Saya ni orang kampung, jadi kisah dan cerita saya lebih tertumpu di kawasan kampung terutama di kawasan Kuala Krau, Pahang. Banyak yang boleh diceritakan terutama soal-soal pembangunan, peluang ekonomi, masalah-masalah, isu-isu semasa serta perancangan dan potensi kampung. Semua kampung ingin maju dan berjaya, penduduknya dapat meningkatkan pendapatan ekonomi, keadaannya aman dan sejahtera, persekitarannya bersih, ceria dan indah serta udaranya bersih dan nyaman. Inilah yang dinamakan sebagai Desa Impian ataupun Desa Wawasan.

Program Bumi Hijau Di Desa

| | Sunday, December 20, 2009
|

Baru-baru ini, pihak Jabatan Pertanian telah menganjurkan Kursus Bumi Hijau di beberapa buah kampung di sini. Tujuannya adalah untuk menggalakkan penduduk kampung mengusahakan semula tanaman sayur-sayuran sebagaimana orang-orang tua dahulu yang rajin bercucuk-tanam di sekeliling rumah. Peserta yang hadir telah diberikan penerangan secukupnya serta telah didaftarkan untuk menerima sedikit sumbangan berupa benih dan baja sebagai modal permulaan.

Konsep yang diperkenalkan adalah menanam sayur-sayuran di dalam polibag yang tidak memerlukan kawasan yang luas serta modal yang besar. Hanya susun sahaja polibag yang berisi tanah berbaja di tepi-tepi rumah walaupun kawasan yang ada telah disimen atau telah diturap tar. Setelah siap disusun, barulah kita semai benih-benih sayuran yang kita mahukan.

Semenjak program ini diperkenalkan, ramailah penduduk-penduduk kampung ingin mencuba apatah lagi bila melihat jiran-jiran sebelah rumah telah dapat menikmati hasilnya. Masing-masing mengikut kemampuan, setidak-tidaknya lepas untuk makan sendiri.

Pada masa ini, keadaan landskap kawasan rumah juga telah banyak berubah. Penduduk kampung telah menyambut baik program ini sehinggakan di setiap penjuru kawasan rumah telah dipenuhi dengan polibag-polibag yang menghijau dengan hasil-hasil tanaman.

Dalam keadaan ekonomi sekarang, inilah masa untuk kita memulakanya, kalau tidak mampu, usahakan sedikit-sedikit sahaja, jadi tidak semualah kena beli di pasar. Masa lapang di sebelah petang juga akan dapat diisi dengan perkara-perkara yang mendatangkan faedah, tidaklah duduk-duduk sahaja ataupun pusing-pusing kampung ke hulu ke hilir.

0 comments:

Post a Comment