Selamat datang ke desaku.
Something you might want to know about us.
Don't be hesitated to contact us if you have something to say.

Salam Pengenalan

Assalamualaikum...

Salam pengenalan dan selamat bertemu. Baru di kesempatan ini saya dapat bersama-sama mengambil bahagian untuk dikongsi bersama. Saya ni orang kampung, jadi kisah dan cerita saya lebih tertumpu di kawasan kampung terutama di kawasan Kuala Krau, Pahang. Banyak yang boleh diceritakan terutama soal-soal pembangunan, peluang ekonomi, masalah-masalah, isu-isu semasa serta perancangan dan potensi kampung. Semua kampung ingin maju dan berjaya, penduduknya dapat meningkatkan pendapatan ekonomi, keadaannya aman dan sejahtera, persekitarannya bersih, ceria dan indah serta udaranya bersih dan nyaman. Inilah yang dinamakan sebagai Desa Impian ataupun Desa Wawasan.

Program Membasmi Kemiskinan

| | Monday, October 13, 2014
|

Bagi mengatasi masalah kemiskinan terutama di luar bandar, pihak kerajaan kita telah berusaha bertungkus-lumus bagi mengeluarkan rakyat daripada belenggu kemiskinan. Di peringkat kepimpinan di kampung sendiri, masalah kemiskinan merupakan antara agenda utama yang sentiasa diperbincangkan.

Kalau sebelum ini, hampir 70% penduduk di kampung-kampung hidup di bawah paras kemiskinan, namun sekarang keadaannya sudah jauh berubah hasil usaha serta program yang dijalankan oleh pihak kerajaan. Pelbagai program transformasi diadakan bagi meningkatkan taraf hidup rakyat serta bagi mencapai status negara maju menjelang tahun 2020.

Melalui konsep 1Malaysia, kerajaan berusaha merapatkan jurang kehidupan di antara penduduk di bandar dengan di luar bandar. Penduduk di kampung-kampung perlu diberi perhatian kerana masih ketinggalan jauh di dalam arus pembangunan.

0 comments:

Post a Comment