Selamat datang ke desaku.
Something you might want to know about us.
Don't be hesitated to contact us if you have something to say.

Salam Pengenalan

Assalamualaikum...

Salam pengenalan dan selamat bertemu. Baru di kesempatan ini saya dapat bersama-sama mengambil bahagian untuk dikongsi bersama. Saya ni orang kampung, jadi kisah dan cerita saya lebih tertumpu di kawasan kampung terutama di kawasan Kuala Krau, Pahang. Banyak yang boleh diceritakan terutama soal-soal pembangunan, peluang ekonomi, masalah-masalah, isu-isu semasa serta perancangan dan potensi kampung. Semua kampung ingin maju dan berjaya, penduduknya dapat meningkatkan pendapatan ekonomi, keadaannya aman dan sejahtera, persekitarannya bersih, ceria dan indah serta udaranya bersih dan nyaman. Inilah yang dinamakan sebagai Desa Impian ataupun Desa Wawasan.

Hidup Bermuafakat

| | Tuesday, September 30, 2014
|

Bagi sesebuah masyarakat, kemajuan dan kemakmuran yang dicapai adalah berpaksikan kepada permuafakatan. Dengan permuafakatan yang wujud, akan melahirkan perpaduan dan kesejahteraan hidup. Tanpa sikap tolak ansur dan berkerjasama di antara satu sama lain, akan mewujudkan masyarakat yang hanya mementingkan diri sendiri di samping akan berbalah sesama sendiri.

Pesanan nenek moyang kita masih segar di dalam ingatan seperti muafakat membawa berkat, bulat air kerana pembetung, bulat kata kerana muafakat dan bersatu kita teguh, bercerai kita roboh. Selain itu, pepatah seperti berat sama dipikul, ringan sama dijinjing dan hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicicah, bagi menggambarkan betapa pentingnya hidup bermuafakat di dalam sesebuah masyarakat.

Di dalam hidup bermasyarakat ini juga, kita perlu mewujudkan masyarakat yang sentiasa mengambil berat di antara satu sama lain tanpa memikirkan ideologi ataupun fahaman politik masing-masing. Dengan mengutamakan hal-hal kemasyarakatan serta semangat kejiranan yang tinggi, akan melahirkan sebuah masyarakat yang berjaya dan diberkati.

5 comments:

Unknown said...

👌

Unknown said...

👍

Unknown said...

👍

Puvanesh said...

Tq very much.. u r the best ever.. 😻👌🤘😘💝👨‍🎤👩‍🎤

Unknown said...

Isi Yang baik

Post a Comment