Selamat datang ke desaku.
Something you might want to know about us.
Don't be hesitated to contact us if you have something to say.

Salam Pengenalan

Assalamualaikum...

Salam pengenalan dan selamat bertemu. Baru di kesempatan ini saya dapat bersama-sama mengambil bahagian untuk dikongsi bersama. Saya ni orang kampung, jadi kisah dan cerita saya lebih tertumpu di kawasan kampung terutama di kawasan Kuala Krau, Pahang. Banyak yang boleh diceritakan terutama soal-soal pembangunan, peluang ekonomi, masalah-masalah, isu-isu semasa serta perancangan dan potensi kampung. Semua kampung ingin maju dan berjaya, penduduknya dapat meningkatkan pendapatan ekonomi, keadaannya aman dan sejahtera, persekitarannya bersih, ceria dan indah serta udaranya bersih dan nyaman. Inilah yang dinamakan sebagai Desa Impian ataupun Desa Wawasan.

Ekonomi Belia Di Kampung

| | Tuesday, July 29, 2014
|

Pertubuhan ataupun persatuan belia di kampung-kampung perlu mengadakan aktiviti-aktiviti seperti kursus dan program yang menjurus kepada minat belia di mana sesebuah persatuan itu diwujudkan. Pemimpinnya mesti faham kehendak dan arah tuju belia yang dipimpinnya samada beroleh kejayaan ataupun sebaliknya.

Kecenderungan belia di kampung-kampung lebih kepada bidang pertanian, penternakan dan keusahawanan. Bidang ini jika diusahakan dengan bersungguh-sungguh akan memberikan pulangan yang baik dan akan menjamin kehidupan di kampung. Oleh itu, persatuan belia di kampung perlu mengadakan aktiviti seperti kursus penternakan lembu dan kambing, ayam kampung, ikan air tawar, ikan sangkar dan sebagainya.

Pendedahan kepada bidang perniagaan kecil-kecilan seperti terbabit dalam perniagaan runcit, usahawan tani, peniaga pasar malam dan pasar tani perlu diwujudkan. Melalui perancangan yang baik, belia-belia di kampung akan dapat meningkatkan lagi ekonomi serta kesejahteraan hidup pada masa depan.

1 comments:

Unknown said...

Tahniah Tuan, semoga usaha ini diteruskan..

Post a Comment