Selamat datang ke desaku.
Something you might want to know about us.
Don't be hesitated to contact us if you have something to say.

Salam Pengenalan

Assalamualaikum...

Salam pengenalan dan selamat bertemu. Baru di kesempatan ini saya dapat bersama-sama mengambil bahagian untuk dikongsi bersama. Saya ni orang kampung, jadi kisah dan cerita saya lebih tertumpu di kawasan kampung terutama di kawasan Kuala Krau, Pahang. Banyak yang boleh diceritakan terutama soal-soal pembangunan, peluang ekonomi, masalah-masalah, isu-isu semasa serta perancangan dan potensi kampung. Semua kampung ingin maju dan berjaya, penduduknya dapat meningkatkan pendapatan ekonomi, keadaannya aman dan sejahtera, persekitarannya bersih, ceria dan indah serta udaranya bersih dan nyaman. Inilah yang dinamakan sebagai Desa Impian ataupun Desa Wawasan.

Program Mengimarahkan Masjid

| | Tuesday, October 26, 2010
|

Masjid di kampung sekarang ini kebanyakannya telah berwajah baru. Ada yang dibina baru dan ada yang telah dinaiktarafkan bangunannya hingga menampakkan seperti baru. Kerajaan telah menyediakan peruntukan yang besar hingga menjadikan masjid sebagai sebuah mercu tanda di sesebuah kampung.

Dengan terbinanya masjid yang baru dan selesa, sudah tentu ianya perlu dimanfaatkan sepenuhnya oleh seluruh penduduk kampung. Selain sebagai tempat menunaikan solat, ianya juga perlu dijadikan sebagai pusat aktiviti keagamaan bagi menarik lebih ramai kariah terutama golongan muda.

Pihak jawatankuasa masjid perlu lebih aktif mangatur program-program seperti Kelas Al-Quran, fardhu ain dan ceramah agama di samping program sambutan hari-hari kebesaran Islam. Usaha-usaha yang gigih perlu dilakukan bagi mempastikan masjid menjadi tumpuan pada setiap waktu, bukan pada hari Jumaat sahaja.

Bagi penduduk kampung, janganlah pula hanya berbangga kerana mempunyai masjid yang besar dan cantik tetapi tidak dimanfaatkan sepenuhnya. Dengan adanya masjid yang hebat, sudah tentu memerlukan kariah yang hebat.

0 comments:

Post a Comment