Selamat datang ke desaku.
Something you might want to know about us.
Don't be hesitated to contact us if you have something to say.

Salam Pengenalan

Assalamualaikum...

Salam pengenalan dan selamat bertemu. Baru di kesempatan ini saya dapat bersama-sama mengambil bahagian untuk dikongsi bersama. Saya ni orang kampung, jadi kisah dan cerita saya lebih tertumpu di kawasan kampung terutama di kawasan Kuala Krau, Pahang. Banyak yang boleh diceritakan terutama soal-soal pembangunan, peluang ekonomi, masalah-masalah, isu-isu semasa serta perancangan dan potensi kampung. Semua kampung ingin maju dan berjaya, penduduknya dapat meningkatkan pendapatan ekonomi, keadaannya aman dan sejahtera, persekitarannya bersih, ceria dan indah serta udaranya bersih dan nyaman. Inilah yang dinamakan sebagai Desa Impian ataupun Desa Wawasan.

Peningkatan Kemudahan Di Desa

| | Sunday, August 29, 2010
|

Di setiap kampung, kemudahan-kemudahan asas telah dipertingkatkan dengan begitu rancak sekali. Kampung-kampung kini telah dilengkapi dengan pelbagai kemudahan termasuk pembinaan masjid, surau, balai raya ataupun dewan orang ramai yang baru. Bagi belia-belia, pembinaan beberapa buah gelanggang futsal telah dapat mempertingkatkan semangat bersukan, yang merupakan aktiviti sukan utama belia-belia pada masa ini.

Pendek kata, tidak ada lagi masalah pembangunan dan kemudahan asas yang perlu diperjuangkan oleh pihak kepimpinan kampung. Jalan-jalan kampung kebanyakannya telah dinaiktaraf, begitu juga jalan-jalan pertanian bagi kemudahan pekebun-pekebun kecil mengeluarkan hasil pertanian.

Pada masa ini juga, beberapa buah pusat jalur lebar komuniti telah diwujudkan di beberapa buah felda dan selepas ini kemungkinan akan diwujudkan pula di kampung-kampung tradisional. Ini akan memberi kemudahan kepada orang ramai terutama kepada pelajar-pelajar sekolah untuk melayari internet tambahan pula baru-baru ini, begitu ramai sekali pelajar-pelajar sekolah yang menerima netbook secara percuma daripada pihak kerajaan.

Yang penting, kita perlu menghargai serta memanfaatkan segala kemudahan yang telah disediakan.

0 comments:

Post a Comment