Selamat datang ke desaku.
Something you might want to know about us.
Don't be hesitated to contact us if you have something to say.

Salam Pengenalan

Assalamualaikum...

Salam pengenalan dan selamat bertemu. Baru di kesempatan ini saya dapat bersama-sama mengambil bahagian untuk dikongsi bersama. Saya ni orang kampung, jadi kisah dan cerita saya lebih tertumpu di kawasan kampung terutama di kawasan Kuala Krau, Pahang. Banyak yang boleh diceritakan terutama soal-soal pembangunan, peluang ekonomi, masalah-masalah, isu-isu semasa serta perancangan dan potensi kampung. Semua kampung ingin maju dan berjaya, penduduknya dapat meningkatkan pendapatan ekonomi, keadaannya aman dan sejahtera, persekitarannya bersih, ceria dan indah serta udaranya bersih dan nyaman. Inilah yang dinamakan sebagai Desa Impian ataupun Desa Wawasan.

Peningkatan Ekonomi Penduduk Desa

| | Wednesday, March 10, 2010
|

Sejak harga komoditi getah dan sawit berada di paras tertinggi beberapa tahun ini, perubahan begitu ketara di kalangan pekebun-pekebun kecil getah dan sawit termasuk mereka yang bekerja dengan memajak kebun milik orang lain. Kebanyakannya berpendapatan 4 angka yang sebelum ini memang tidak pernah bermimpi untuk menerima sebegitu lumayan hasilnya. Tidak ada lagi istilah malas terutama kepada penoreh-penoreh getah, tidak kira siang atau malam asalkan getah penuh di mangkuk.

Kebanyakan rumah-rumah telah berubah wajah, tidak ada lagi rumah-rumah papan yang lama, semuanya telah dibina baru setidak-tidaknya di bahagian dapur. Ramai yang telah mampu memiliki kereta termasuk beberapa buah motosikal baru. Pendek kata, apa saja yang diinginkan, mampu dimiliki.

Inilah masanya untuk menabung lebih sedikit demi masa depan terutama mempastikan perbelanjaan mencukupi bagi anak-anak untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat tertinggi. Mana yang telah mampu, bolehlah mendaftar bagi menunaikan Rukun Islam kelima sementara usia masih muda dan bertenaga.

Kita seharusnya bersyukur dengan nikmat yang telah diberikan serta berterima kasih kepada kerajaan yang sentiasa memperjuangkan nasib pekebun-pekebun kecil di samping mempastikan negara ini sentiasa aman dan sejahtera.

0 comments:

Post a Comment