Selamat datang ke desaku.
Something you might want to know about us.
Don't be hesitated to contact us if you have something to say.

Salam Pengenalan

Assalamualaikum...

Salam pengenalan dan selamat bertemu. Baru di kesempatan ini saya dapat bersama-sama mengambil bahagian untuk dikongsi bersama. Saya ni orang kampung, jadi kisah dan cerita saya lebih tertumpu di kawasan kampung terutama di kawasan Kuala Krau, Pahang. Banyak yang boleh diceritakan terutama soal-soal pembangunan, peluang ekonomi, masalah-masalah, isu-isu semasa serta perancangan dan potensi kampung. Semua kampung ingin maju dan berjaya, penduduknya dapat meningkatkan pendapatan ekonomi, keadaannya aman dan sejahtera, persekitarannya bersih, ceria dan indah serta udaranya bersih dan nyaman. Inilah yang dinamakan sebagai Desa Impian ataupun Desa Wawasan.

Mengharapkan Bantuan

| | Sunday, November 17, 2013
|

Bagi meringankan bebanan yang dihadapi oleh rakyat, kerajaan telah menyediakan berbagai-bagai bantuan. Golongan yang miskin, warga emas, oku, pesakit kronik serta ibu-ibu tunggal sangat-sangat mengharapkan bantuan tersebut. Adalah menjadi tugas kepada pemimpin-pemimpin masyarakat di setiap kawasan untuk mempastikan bantuan tersebut dapat dihulurkan kepada mereka yang benar-benar layak.

Apa yang menjadi masalah, apabila terlalu banyak bantuan yang disediakan, menjadikan rakyat malas berusaha kerana mereka sering menganggap bantuan akan sentiasa disediakan. Pelbagai bantuan yang disediakan daripada bantuan sarahidup hinggalah kepada yang lebih kecil seperti bantuan cermin mata dan sebagainya akan menjadikan rakyat sentiasa mengharapkan segala bantuan dan merasakan tidak perlu lagi berdikari.

Perkara tersebut kini sentiasa diberikan keutamaan kerana jumlah pemohonnya juga semakin meningkat dan mereka akan mudah kecewa apabila permohonan mereka ditolak. Jabatan serta agensi yang berkaitan dan yang utamanya Wakil Rakyat menjadi sasaran sekiranya sesuatu permohonan itu tidak dapat dipenuhi kerana tidak menepati syarat-syarat yang ditetapkan.

Oleh itu, pihak kerajaan perlu melakukan kajian bagi mencari kaedah yang lebih sesuai bagi membantu golongan tersebut dan bagi mengelakkan agar tidak dikenali sebagai rakyat yang hanya mengharapkan bantuan semata-mata. Mungkin melalui pemberian saham Felcra dan saham ladang rakyat yang dilaksanakan sebelum ini telah banyak membantu meringankan bebanan yang dihadapi.






0 comments:

Post a Comment